DIGITAL GUITAR TUNER





Alhamdulillah, final exam (sem 1) dah habis. Sekarang tengah praktis main gitar sambil menunggu 3/12 ni untuk pulang ke KL. Nak kata reti main sangat tu idok le. Baru je belajar main beberapa chord. Haha... 

Sebenarnya rindu betul nak belajar main gitar. Tapi disebabkan gitar aku (Miss G) ada kat KL dan aku pulak ada kat KT, payah pulak nak bersua. Tersadai je kat rumah dengan tali gitar yang dah lari tune tu. Kalau bab nak tuning gitar ni memang ada 'fail' sikit. Maklum la baru setahun jagung. :)

Cakap pasal tune teringat aku kat guitar tuner yang baru aku beli kat bandar (KT)  sambil teman member pilih gitar klasik. Harganya dalam RM50 untuk digital tuner. Bukan boleh tune gitar je, violin ke  ukulele ke  cello pon boleh. Ni gambarnya:

Cara nak pakai memang teramat senang.
1) Klipkan tuner kat 'head' gitar.
2) Tekan butang on.
3) Pilih mode untuk instrument. Kalau gitar pilih mode G.
4) Petik satu-satu tali gitar (E-A-D-G-B-E)
5) Kalau pointer (jarum) ada kat tengah-tengah maksudnya pitch dia dah betul la tu.

Sebab musabab aku beli bende alah ni sebab memudahkan aku dan member2 lain nak tune gitar depa. Secara tak langsung benda alah ni beri aku sedikit semangat supaya meneruskan latihan meraba tali gitar. Hehe.

0 Response to "DIGITAL GUITAR TUNER"

Post a Comment